Probability of Exchange – Internationaal bezoekersprogramma podiumkunsten & netwerkdrink

07 sep 2024
Bezoekersprogramma DeSingel

Probability of Exchange is een eerste proefproject waarin acht professionals uit verschillende contexten worden uitgenodigd om elkaar in 2024 twee keer te ontmoeten, telkens tijdens een tweedaagse bijeenkomst. Hiermee willen we samen nadenken over hoe we vandaag kunnen (co-)programmeren, en onze netwerken, lokale contexten en diverse bronnen kunnen delen vanuit een duurzame, inclusieve en intersectionele praktijk.

Tijdens deze twee bijeenkomsten vragen we ons af hoe we ons inzetten voor gemarginaliseerde stemmen en praktijken. Hoe kunnen we de vrijheid om deel te nemen aan internationale uitwisselingen bevorderen, kennis delen en betrokkenheid bij verschillende lokale praktijken vergroten? En als we onze programma’s faciliteren, hoe kunnen we dan voorkomen dat we in exclusieve netwerken en relaties opereren? Om deze vragen en zorgen aan te pakken zullen we ons in verschillende praktijken verdiepen, perspectieven op internationalisering delen, uitwisselingen en discussies stimuleren en lokale kunstenaars en organisaties ontmoeten. 

Netwerkdrink

Werk je binnen de podiumkunsten, als maker, zelfstandige, freelancer of vanuit een organisatie? Dan nodigen we je op 7 september uit voor een klein netwerkmoment om de internationale gasten van het programma te ontmoeten – tussen 13:30 en 15:00.

Heb je zin om erbij te zijn? Stuur dan een e-mail naar julia.reist@kunsten.be – op 4 september ten laatste – met een korte introductie van jezelf, wie van de gasten je specifiek zou willen ontmoeten en waarom. 

Internationale gasten

  • Tracy Gentles is artistiek directeur en CEO van SICK! Festival (UK). Ze is een zelfstarter met meer dan 20 jaar ervaring in de creatieve industrie en heeft een praktijk ontwikkeld die het raakvlak onderzoekt tussen podiumkunsten, academische wereld, gezondheid, sociale rechtvaardigheid en, meer recentelijk, technologie. Als vrouw van kleur uit de arbeidersklasse vormen diversiteit, gelijkheid en inclusie de kern van haar werk, gedreven door doorleefde ervaring.
  • Matt Burman is sinds 2018 artistiek directeur en CEO van Cambridge Junction, waar hij leiding geeft aan de curatie en productie van theater, dans, live kunst, circus en ontwikkelingsprogramma’s voor kunstenaars. Sinds begin 2024 is hij medevoorzitter van Create Cambridge, het nieuwe culturele compact van de stad.
  • Nick Anderson heeft festivals en tours over de hele wereld mee georganiseerd. Hij is vooral geïnteresseerd in de kruispunten tussen tegencultuur en mainstream, en in de beste manier om uitzonderlijke kunstwerken te presenteren. Hij heeft gewerkt in verschillende kunstvormen en met een specifieke interesse in elektronische muziek en experimentele sonische kunstenaars. Bij het ontwikkelen van programma’s en evenementen richt hij zich op het presenteren van werk met de hoogst mogelijke productie- en toegangsniveaus.
  • Gabrielle Martin is een cultureel producent en live art curator die transformatief en ervaringsgericht ontwerp beoefent in een van de weinige overgebleven rituele ruimtes in de samenleving. Haar werk geeft prioriteit aan belichaamde kritiek, verbeelding, pluralisme en risico. Het stelt het lichaam centraal en wordt omkaderd door sociale en politieke urgenties. Recentelijk nam ze deel aan curatoriale en selectiejury’s voor de CPH Stage International Days in Denemarken, de Horizon Showcase in Engeland en de Governor General’s Performing Arts Award in Dance in Canada. Voordat ze in 2021 bij PuSh kwam, werkte ze als Festival Manager bij het Vancouver International Dance Festival.
  • Kaie Küünal is kunstwerker in de podiumkunsten. Sinds 2019 is ze projectmanager bij Kanuti Gildi SAAL in Tallinn en sinds seizoen 2023/2024 programmacurator van het huis en van het SAAL Biennaal festival, beide als onderdeel van collectieve curatorenteams. Terwijl ze voornamelijk bezig is met het faciliteren van de kunsten, waagt ze zich af en toe in de podiumpraktijk als performer of dramaturgische ondersteuning.
  • Caryn Green is de CEO van Sibikwa Arts Centre en promovenda Cultureel Beleid en Management aan de Universiteit van Witwatersrand. Ze is gepassioneerd door het onderzoeken van alternatieve bedrijfsmodellen voor de duurzaamheid van kunstorganisaties; best practice methoden om impact te meten; en mogelijkheden om de productie en archivering van nieuw en voorheen ongedocumenteerd werk te vergemakkelijken. Deze passie wordt gedreven door een interesse in collaboratieve, collectieve en inclusieve ontwikkeling, waarbij relevante, responsieve en duurzame benaderingen worden gebruikt om toegang, kennis en capaciteit te vergroten voor het effectief aanpakken van uitdagingen, het ontwikkelen van markten en het maximaliseren van middelen in lokale contexten.
  • Trine Garrett (zij/haar) is mede-artistiek directeur van Foreign Affairs, een klein theatergezelschap in Oost-Londen dat zich richt op vertaling, interculturele uitwisseling en samenwerking, en opvoeringen in onconventionele ruimtes. Als ervaren docent en workshopbegeleider leidt Trine de creatieve leerprogramma’s van het gezelschap en geeft ze masterclasses en workshops die geworteld zijn in de praktijk van het gezelschap voor andere gezelschappen en organisaties, meest recentelijk voor het Royal Court Theatre, Cut the Cord en het British Centre for Literary Translation (BCLT). Naast haar werk voor Foreign Affairs geeft Trine les op toneelscholen in het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten, met recente engagementen in Boekarest, Kopenhagen en Parijs.
  • Lisa Wiegel is artistiek directeur van het Vlaams Cultuurhuis, de Brakke Grond in Amsterdam, een thuis voor hedendaagse vernieuwende Vlaamse podiumkunsten, beeldende kunst, muziek en interdisciplinaire kunstpraktijken. De missie van de Brakke Grond is om kunstenaars uit Vlaanderen te ondersteunen bij het opbouwen van een duurzame praktijk in Nederland en om Vlaams-Nederlandse samenwerking en uitwisseling te stimuleren. Lisa werkte eerder in Nederland en België als programmeur bij De Nieuwe Vorst in Tilburg en als coördinator van Circuit X, een platform voor de distributie van nieuwe theatermakers in Vlaanderen en Nederland. Ook was ze adviseur voor het Fonds Podiumkunsten voor de Nieuwe Makersbeurs en de Meerjarige Productiesubsidies.
  • Robin Laurens is artistiek medewerker podiumkunsten bij het Vlaams Cultuurhuis, de Brakke Grond in Amsterdam, thuis voor hedendaagse vernieuwende Vlaamse podiumkunsten, beeldende kunst, muziek en interdisciplinaire kunstpraktijken. De missie van de Brakke Grond is het ondersteunen van kunstenaars uit Vlaanderen bij het opbouwen van een duurzame praktijk in Nederland en het stimuleren van Vlaams-Nederlandse samenwerking en uitwisseling. Robin richt zich op het programmeren van werk van nieuwe makers, residencies en contextprogrammering. Daarnaast werkt Robin bij Theater Rotterdam, waar ze onder andere verantwoordelijk is voor de film- en kunstprogrammering in de foyer.

Lees de volledige bio’s (in het Engels)

Meer over Probability of Exchange

Probability of Exchange is een eerste proefproject waarin acht professionals uit verschillende contexten worden uitgenodigd om elkaar in 2024 twee keer te ontmoeten, telkens tijdens een tweedaagse bijeenkomst. Hiermee willen we samen nadenken over hoe we vandaag kunnen (co-)programmeren, en onze netwerken, lokale contexten en diverse bronnen kunnen delen vanuit een duurzame, inclusieve en intersectionele praktijk.

Het samenkomen vanuit verschillende realiteiten, noden en ervaringen biedt de mogelijkheid om (resterende) vraagstukken over de dominante ideeën en gatekeeping binnen artistieke programmering aan te pakken. Via een open oproep werden acht deelnemers geselecteerd, die een ambassadeurschap op zich nemen voor hun eigen lokale context en netwerk, zodat de opgedane ervaringen en ontmoetingen nadien gedeeld kunnen worden met anderen. 

Actieve deelname binnen een internationale artistieke scene is nog steeds beperkt tot diegenen die het voorrecht hebben – omwille van visa-regels of beperkte financiële mogelijkheden – om zich vrij te bewegen. Hoewel meer organisaties zich bewust zijn van hun positie en macht om keuzes te maken, blijft er een link met programma’s die (nog steeds) gemaakt worden door middel van een imperialistische benadering en de kunstenaars en praktijken die de mogelijkheid hebben om deel te nemen. Helaas zien we een groeiende verdeeldheid tussen degenen met een toenemende globale vrijheid en degenen die hier meer en meer door beperkt worden.

De groep komt later dit jaar een tweede keer samen tijdens DecemberDance, waaraan een publiek slotmoment gekoppeld wordt.