‘This book like a book’: Kunstenpunt brengt onlinespecial rond kunst(enaars)boeken

Als een ongemeen diverse en levendige zone in het kunstenveld, zo verschijnt de wereld van het kunst(enaars)boek in een nieuw onlinedossier van Kunstenpunt. Kunstenaarsboeken krijgen ook bijzondere aandacht op de Frankfurter Buchmesse, waar een gecureerde selectie van boeken nog tot 23 oktober te bekijken is.

Puur functioneel hebben we boeken nauwelijks nog nodig. Maar op een vreemde manier – wanneer een medium overbodig wordt – creëert het een symbolische ruimte waarin kunstenaars stappen.

LUC DERYCKE, NAAR AANLEIDING VAN KUNSTENAARSBOEKEN OP FRANKFURTER BUCHMESSE 2016

Het onlinedossier laat kunstenaars, curatoren, vormgevers, uitgevers en anderen aan het woord over hun favoriete kunstenaarsboeken en over de (historische) betekenis van het kunstenaarsboek voor het kunstenlandschap. De minisite geeft een beeld van hedendaagse makers en uitgevers via reportages, gesprekken, snapshots en essays.

In het essay ‘Kunstenaarsboeken in België: de voorzet tot een geschiedenis’ verkent kunsthistoricus Johan Pas de onontgonnen geschiedenis van het kunstenaarsboek. In een reportage gaat Pas dieper in op enkele opmerkelijke kunstenaarsboeken.

‘This book like a book’ toont verder reportages met kunstenaar en verzamelaar Marc Goethals, directeur van het Frans Masereel Centrum Sofie Dederen, vormgever Inge Ketelers en uitgever Saskia Gevaert, die een inkijk geven in hoe ze werken en wat kunstenaarsboeken voor hen betekenen.

In ‘Het favoriete boek van‘ verschijnt een breed spectrum van de wereld van het kunstenaarsboek met getuigenissen van kunstenaars, curatoren, uitgevers en galeristen met onder anderen Anne-Mie Van Kerckhoven, Wim Waelput, Anthony Hudek, Maud Vande Veire en Welmer Keesmaet. 

Uitgever en kunstenaar Nikolaas Demoen en onderzoeker Koen Brams werpen via een specifieke invalshoek hun licht op het fenomeen. Demoen beschrijft het kunstenaarsboek als schuilplaats en beschutting tegen de kunstbeurs en de -markt. Brams houdt een pleidooi voor rijke, diverse en heterogene plaatsen voor boeken, tegen de standaardisering en de uniformisering van het boekenvak.  

Kunstenaar Lieven Segers spreekt met kunstenaars Vaast Colson, Peter Morrens, Gerard Herman en Sophie Nys in hun werk- en leefruimte.

Ten slotte schetst Dirk De Wit in ‘Van experiment tot bibliotheek’ het dynamische landschap van het kunstenaarsboek en zijn actoren: kunstenaars, vormgevers, uitgevers, distributeurs, werkplaatsen en hogescholen, boekhandels, kunstboekenbeurzen en kunstinstellingen.

Meer informatie

Ontdek het dossier ‘This book like a book’ op kunstenaarsboeken.kunsten.be.