Re/set: welke lessen nemen we mee naar het nieuwe seizoen?

De Meisje -Jaouad Alloul @MartHa!tentatief

Het is een vreemde periode voor de kunstensector. Enerzijds is er het perspectief voor een quasi volwaardig seizoen vanaf de herfst met kleinere publieken, en anderzijds is er de actuele situatie die enkel openlucht, testevents, settings met doorstromend publiek of digitale projecten toelaat. Wat moeten we nu doen? Met ongeduld afwachten en twijfelen over wat al kan gepland worden mits mondmaskers, vaccinatie, testen en sneltests? Of trekken we de lessen van de crisis door naar het nieuwe seizoen? 

De lessen van de crisis integreren in het nieuwe seizoen

Sommige kunsthuizen maken die omslag in hun nieuwe seizoen vanaf september 2021. Onder het motto ‘Celebrate Art, Life, Friction, Care’ presenteert DE SINGEL zich als een open huis in de stad voor diverse kunstpraktijken en publieken (“kunst zonder grenzen”), en met aandacht voor zorg en duurzaamheid. De tentoonstelling Zorgzame Architectuur toont hoe ontwerp en architectuur kan bijdragen aan een betere en duurzame planeet. Ook Extra City zal enkel werken met kunstenaars uit binnen- en buitenland die zich voor een langere tijd engageren voor de plek en de stad. 

Dré Wapenaar – DE SINGEL @ Patrick Florin

Tijdens een uitwisseling met beeldende kusthuizen uit Noordrijn Westfalen waren de deelnemers het erover eens dat hun programma’s in de toekomst deels fysiek, deels digitaal zullen blijven. Ook al snakken theaters en concertzalen naar live publiek, de theater- of concertfilm is niet meer weg te denken. Denk maar aan de KVS die Bovary produceert of NTGent dat tijdens de crisis zes films opneemt (en er partnerships voor heeft opgezet zoals met het streaming platform van Lumière). Of bijvoorbeeld ook de kwaliteit van geluid en radio, zoals het 90 minuten durende luisterprogramma ‘Hoor’ van Het nieuwstedelijk. De verstrengeling van live interactie met video werd na de producties van Ontroerend Goed en Sien Vanmaele voorgoed onderdeel van de hedendaagse creatie. 

BOVARY – KVS @Danny Willems

Ook voor professionele ontmoetingen zal er deels fysiek, deels digitaal gewerkt worden, zoals ons eigen programma’s van Kunstenpunt: To Be Continued, Peer to Peer of PAM.pm. Geluidskunstenaar Stijn Demeulenaere ervaart het als volgt:

De kennisdelingsmomenten van mediakunsthuis Notam in Olso , die vroeger in hun lokalen doorgingen, gebeuren nu via Zoom. Plots krijg je meetups met kunstenaars en producenten van over de hele wereld, en kan ik vanuit Brussel ook meedoen. De meetup start met een evenement op de Notam Facebookpagina, gevolgd door een meetup rond een bepaald thema waarbij een curator een paar mensen uitnodigt die vertellen waar ze mee bezig zijn. Daarna is er een Q&A en mogelijkheid om verder te praten in kleinere groepen.

In afwachting blijven we inventief

Kunstenaars blijven creatief omgaan met kunst, ruimte en publiek binnen de regel van maximum 50 mensen in openlucht. De proefkonijnen speelt ‘Het Verboden Circus’ in Fort 5 te Edegem voor kinderen van 4 tot 11 jaar; een theatertocht met acrobaten en  geheimzinnige personages langs verschillende ruimtes van het fort. Jaouad Alloul en MartHa!tentatief brengen hun theatervoorstelling ‘De Meisje’ aan de Antwerpse Scheldekaaien aan Nieuw Zuid. Ellis Meeusen brengt de voorstelling ‘Faren’ in scholen vanuit de laadruimte van een grote vrachtwagen op de speelplaats.

Ellis Meeusen – Faren – CC De Steiger
Je leest: Re/set: welke lessen nemen we mee naar het nieuwe seizoen?