Perspective: Underground #4: Joshua Dellaert – Solidude Records

Joshua Dellaert

Het is nog maar van 2015 geleden dat Joshua Dellaert de knoop doorhakte om zijn eigen label uit de grond te stampen. Solidude Records moest een manier zijn om zijn eigen muziek – en die van vrienden – aan de man te brengen zonder inmenging van grote platenfirma’s of managers.

We proberen hier content te tonen van Vimeo.

Kunsten.be gebruikt minimale cookies. Om inhoud te zien die afkomstig is van een externe site, kan die site bijkomende cookies plaatsen. Door de inhoud te bekijken, aanvaard je deze externe cookies.
Lees meer over onze privacy policy.

Bekijk de video op Vimeo

De videoreportages van Jeroen Dewilde spreken voor zich. Maar onder het motto ‘share your learning curve’ lichten we telkens een aantal interessante bevindingen uit bij elk fragment. Enkele van die ‘light bulb moments’ die ons tijdens het gesprek met Joshua overvielen waren:

  • Joshua is muzikant in verschillende bands, bookingsagent, muziekdocent bij drie verschillende scholen en labelmanager van Solidude Records. “Uiteraard kan ik niet van mijn label leven”, legt hij uit. “Het grootste deel van mijn inkomen komt voort uit lesgeven en spelen.”
  • Solidude Records is net als Tangram ontstaan uit noodzaak. Met de eerste plaat van zijn eigen band Skordatura had Joshua bij elk denkbaar jazzlabel aangeklopt, zonder succes. Uiteindelijk is het label gegroeid vanuit de vzw die destijds werd opgericht om dat debuut in eigen beheer uit te brengen.
  • “Een label oprichten is niet zo moeilijk, maar je moet het gewoon doen”, vertelt Joshua. “Er kruipt heel veel tijd in. En het is natuurlijk spannend: zowel qua tijdsplanning als op financieel vlak.”
  • In november 2015 kwam de eerste plaat uit op het label. In het eerste levensjaar van Solidude volgden er daarna meteen nog vier andere releases.
  • Tot zijn dagtaken als labelmanager behoren onder meer: contact leggen met groepen die potentieel een plaat kunnen uitbrengen op Solidude, offertes aanvragen, mailen naar de perserij, het productieproces bij de bands zelf opvolgen, cd’s naar de distributiepunten brengen, opvolging van de verkoop bij de winkels en coördinatie van al die verschillende fases in het proces.
  • “Het grootste deel van de platenverkoop gebeurt nog altijd op optredens. Als een groep niet speelt dan valt de verkoop zeer hard tegen”, aldus Joshua. “Van jazz-releases op iTunes, zonder marketingmachine, zal je zeker niet rijk worden.”
  • “Hoe kunnen we de “gewone” luisteraar bereiken zonder muzikale compromissen te maken?” Dat is de vraag die Joshua en zijn collega-muzikanten zich stellen. Niet om zich aan te passen aan de verwachtingen, maar om iets te maken waar ze zelf achter staan dat toch een groter bereik zou kunnen hebben.

Dit is het voorlopig laatste deel van de interviewreeks Perspective: Underground. Er volgt een synthesetekst die enkele interessante bevindingen uitlicht en in een breder kader situeert.

Je leest: Perspective: Underground #4: Joshua Dellaert – Solidude Records