Introducing Perspective: Underground
Eind vorig jaar publiceerde Kunstenpunt, in samenwerking met een heel aantal partners, een onderzoek naar de sociaal-economische positie van de kunstenaar. De centrale vraag voor dat onderzoek was ‘Loont passie?’, oftewel: wie – if anyone – kan leven van zijn/haar kunst?
De resultaten onthulden heel wat verschillen tussen de verschillende disciplines (beeldende kunst, theater & dans en muziek). Maar over het algemeen stelden we vast dat passie vaak niet genoeg is. Veel kunstenaars moeten hun artistieke werk combineren met lesgeven of met ongerelateerde niet-artistieke prestaties.
Toch zijn er creatieve ondernemers – op kleine en grote schaal – die erin slagen om – vaak na lang knokken – uiteindelijk te leven van de kunst. Kunstenpunt ging op zoek naar interessante D.I.Y.-collectieven, onafhankelijke muzieklabels en andere initiatieven uit de Vlaamse en Brusselse underground.
We gingen langs bij enkele fris denkende organisaties binnen uiteenlopende muzikale niches, die één ding met elkaar gemeen hebben: hun enige bestaansreden is hun liefde voor muziek. We vroegen ons af hoe ze zijn ontstaan, hoe ze blijven bestaan, hoe ze zich organiseren en wat hun plannen zijn voor de toekomst.
Dit resulteerde in een interviewreeks waarvan het eerste deel nu online staat. Daarin vertelt Willem Vandesande van All Eyes On Hip Hop hoe onze jonge hiphopgarde heeft kunnen rijpen in de vruchtbare bodem van de ondergrond.
In de loop van de volgende weken volgen interviews met o.a. Wout Lievens, de man achter dunk!festival en het post-rocklabel dunk!records en Joris Vaes van Tangram Records.