Geselecteerden eerste ronde residenties digitale cultuur bekend
Het Departement Cultuur, Jeugd en Media lanceerde in 2019 een nieuwe subsidiereglement voor makers en onderzoekers in de brede Vlaamse cultuursector. Digitale innovatie en samenwerking tussen verschillende sectoren staat centraal.
Kunstenaars, (digitale) makers, game-ontwikkelaars of onderzoekers in de Vlaamse cultuursector konden zich kandidaat stellen om in residentie te gaan in drie buitenlandse residentieplekken die werken op de snijlijn tussen kunst, cultuur, wetenschap en technologie.
De minister besliste begin december 2019 over de ingediende aanvragen in het kader van het reglement ‘Residenties op de snijlijn tussen kunst, cultuur, wetenschap en technologie’. De oproep voor dit nieuwe initiatief liep tot 15 oktober 2019 en in totaal werden er elf aanvragen ingediend, waarvan de minister uiteindelijk drie kunstenaars heeft gehonoreerd: Fanny Zaman, Maika Garnica en Anneke Mertens.
Fanny Zaman trekt in 2021 naar Ars Electronica Futurelab in Linz (Oostenrijk), Maika Garnica naar EMPAC in Troy (Verenigde Staten) en Anneke Mertens gaat in het voorjaar van 2020 in residentie bij Medialab Prado (Spanje).
Fanny Zaman is een mediakunstenares die werkt in Antwerpen. Zij heeft zowel een praktische als een theoretische training in beeldende kunst gevolgd, naast culturele studies, informatiewetenschap, performance en soundDesign. Een focus op de sociale impact van technologie op onze ecologie en realiteit is de rode draad in Zaman’s werk. In het Ars Electronica Futurelab zal ze samenwerken rond Artificial Intelligence (AI) en deep learning en onderzoeken hoe AI omgaat met onze niet-bewuste acties.
Anneke Mertens woont en werkt in Brussel. Sinds 2006 is ze actief als verteller, kunstenaar en lid van Constant, een kunstenwerkplaats voor vrije software en vrije cultuur. Sinds 2012 werkt ze rond algoritmes als verteller/schrijver. Tijdens haar residentie bij Medialab Prado zet ze dat onderzoek verder in nauwe samenwerking met deze instelling.
Maika Garnica woont en werkt in Antwerpen. Ze creëert keramische muziekinstrumenten die de plek verkennen waar materie, trillingen en ruimte elkaar kruisen. Met het voorgestelde project ‘A Wave in Blank Space’ wil Maika Garnica de relatie verkennen tussen trillingen en materie. Ze onderzoekt de ruimtelijke verplaatsing van geluidsgolven voortgebracht door haar objecten en de architecturale invloed hierop van de ruimte rondom. ‘A Wave in Blank Space’ onderzoekt deze ruimtelijke partituur in nauwe samenwerking met het gespecialiseerde team van EMPAC en hun het akoestisch uniek uitgeruste ruimtes.
De volgende oproep in het kader van dit reglement wordt begin 2020 gelanceerd. Hou onze website in de gaten voor meer info.