Gedeelde grond 7 – luister naar de nieuwe podcast met Dries Meerts

Gedeelde grond is een reeks gesprekken met kunstprofessionals uit Vlaanderen. Waar dromen ze van? Waar maken ze zich zorgen over? In de zevende aflevering roept Dries Meerts van Belgian Saxophone Choir en Anima Eterna Brugge op voor een beter georganiseerde instroom en meer samenwerking.

We proberen hier content te tonen van Spotify.

Kunsten.be gebruikt minimale cookies. Om inhoud te zien die afkomstig is van een externe site, kan die site bijkomende cookies plaatsen. Door de inhoud te bekijken, aanvaard je deze externe cookies.
Lees meer over onze privacy policy.

Samenvatting

Dries Meerts is verantwoordelijk voor de algemene directie van het Belgian Saxophone Choir, een ensemble vol jonge musici uit de Belgische saxofoonscene, dat aan de hand van muzikale projecten verbinding wil creëren en doorstroom naar het professionele veld mogelijk wil maken. Daarnaast is hij sinds november ook aan de slag als zakelijk medewerker bij Anima Eterna Brugge.

Het saxonderwijs in België is gerenommeerd, maar volgens Meerts is er weinig onderlinge connectie en uitwisseling tussen muzikanten. Het Belgian Saxophone Choir wil saxofonisten uit verschillende conservatoria, streken en niveaus samenbrengen.

Een mooie, maar moeilijke missie: expliciet Belgisch georganiseerd, deels professioneel, deels actief in educatie en de amateurkunsten. Hoe financier je dat? “Onze werking is moeilijk aan een overheid uit te leggen. Subsidies werken graag met hokjes: pas je niet 100% in een hokje, dan val je erbuiten.”

Meerts geeft aan dat het steeds moeilijker wordt zonder subsidiëring. “Ik heb een paar keer een aanbod gehad om met dertien man een voorstelling te spelen voor 1500 euro. Dat is niet werkbaar. (…) Ik begrijp de programmatoren, want zij moeten ook hun hoofd boven water houden. Maar wat willen wij als veld nog zijn? Wat willen wij nog tonen? En hoe kijkt het beleid naar deze kwestie?”.

“Willen we in Vlaanderen enkel gesubsidieerde organisaties? Hebben anderen dan geen bestaansrecht?”

Dries pleit voor een veld waarbij instroom beter georganiseerd wordt, bijvoorbeeld met een instroomsubsidie die je twee à drie jaar de kans geeft om te groeien. “Zo geef je mensen kansen, want die zijn er nu niet. Het is moeilijk om structureel te gaan werken als je geen structurele middelen hebt.” Daarnaast droomt hij van meer samenwerking binnen de sector over disciplines en organisaties heen.

“Kijk over dat muurtje. Probeer eens out of the box te denken. Ga naar elkaars werk kijken, luister, leer bij.”

“Laat ons allemaal samen nadenken over hoe wij de toekomst zien. Los van beleid, los van wat er nu bestaat, los van het huidige Kunstendecreet. Het zou heel fijn zijn als wij zelf een ideale wereld kunnen creëren voor de cultuursector en voor hoe wij zouden willen werken.”

Opgenomen: 29 mei 2023 bij Kunstenpunt in Brussel.

Download hier de volledige transcriptie van de podcast

Beluister de podcast via