Concerten op online platformen: Songkick, Bandsintown, Facebook en setlist.fm
Omdat we bij Kunstenpunt een overzicht willen hebben van welke Belgische bands in het buitenland performen, heb ik een programma geschreven om concerten die worden aangekondigd op verschillende platformen te aggregeren. Als je interesse hebt, kan je de code voor het programma hier bekijken. Zo verzamelde ik meer dan 100.000 concerten van meer dan 7000 Belgische bands. Check anders de betaversie van het tooltje dat ik hierrond maakte. Ik heb dan ook een paar dingen geleerd over hoe muzikanten (in België) hun (buitenlandse) concerten online aankondigen en archiveren. Ik deel graag mijn “lessons learned”!
De platformen
In mijn programma worden 4 platformen bij elkaar gebracht en de gevonden data geaggregreerd en gecleaned: Facebook, Songkick, Bandsintown en Setlist.fm. Buiten beschouwing laat ik voorlopig dingen als ReverbNation, vi.be, GigaTools, MySpace en last.fm. En feitelijk kan je op Bandcamp ook concerten aankondigen. De reden hiervoor is dat ze ofwel (na een eerste inschatting) niet zo veel extra gegevens bevatten, niet zo veel gebruikt worden (door Belgische bands om concerten aan te kondigen), of geen handige API aanbieden om de gegevens te verzamelen. In sommige gevallen steunen de tools zelf gewoon op Songkick of Bandsintown.
Hieronder een kort overzicht van wat elk platform te bieden heeft, met volgens mij de voor- en nadelen.
Facebook is ongetwijfeld het platform waarmee bands het grootste publiek kunnen bereiken. Een band met een Facebook pagina kan op twee manieren een concert aankondigen. Ofwel maak je een Facebook evenement aan, ofwel gebruik je de Facebook app van Songkick of van Bandsintown om een “Concerts” afdeling te maken binnen je pagina. Met een Facebook evenement kan je je publiek bereiken en de “like” en “I’m going” functies van Facebook gebruiken. Ga je via een Songkick of Bandsintown concert, dan heb je de mogelijkheid om meteen je ticketverkoop aan te zwengelen, omdat Songkick en Bandsintown samenwerken met ticketverkoop websites als Ticketmaster of Eventbrite.
Als we even focussen op de Facebook evenementen (en dus niet de Songkick en Bandsintown integratie), dan is het duidelijke voordeel dat “liken” en “sharen” een mogelijk kwadratisch effect kunnen hebben op het aantal mensen dat op de hoogte wordt gebracht van je concert. Een voordeel is ook dat je kan verwijzen naar de Facebook pagina van de ruimte waar je concert plaatsvindt, zodat die ruimte eventueel ook je evenement kan promoten.
Het nadeel is dat je enkel aankondigt en niet meteen “de deal sluit” omdat Facebook geen ticketverkoop ondersteunt (enkel het niet-bindende “I am going”). Bij het meest recente evenement van Kunstenpunt hadden er 12 mensen “I’m going” gezegd, en verschenen er 5. Daarnaast verschijnt je evenement ook niet automatisch op de Facebook pagina van de ruimte, waardoor mensen die eerder via de concertzaal op evenementen zoeken niet noodzakelijk op de hoogte zijn van je optreden.
Songkick en Bandsintown
De platformen Songkick en Bandsintown zijn zo gelijkaardig dat we ze hier gewoon samen bespreken. Beide platformen bieden artiesten de mogelijkheid om concerten aan te kondigen, en dankzij hun integratie met ticket verkopers zoals Ticketmaster en Eventbrite kan je via die websites ook meteen tickets kopen. Publiek kan artiesten “volgen” en notificaties ontvangen als een artiest in de buurt optreedt. In tegenstelling tot Facebook is er geen “multiplicatie” effect: de “reach” van een aankondiging wordt niet versterkt door een sociale component van Songkick of Bands in Town. Je kan uiteraard wel een Songkick of Bands in Town concert delen via Facebook, Twitter of eender welk sociaal netwerk.
Het voordeel van Songkick en Bands in Town is enerzijds de geïntegreerde ticketverkoop, maar zeker ook het feit dat er automatisch kruisverbanden worden gelegd. Maak je een concert aan voor je band dat plaatsvindt in een bepaalde venue, dan verschijnt je concert ook meteen op de pagina van die venue. Of als je samen speelt met andere bands tijdens het concert (als support of zo), dan verschijn je ook op de pagina van je collega-band. Ook heel handig is het feit dat je Songkick en Bandsintown kan integreren in je eigen webpagina, zodat het makkelijk wordt om een concertagenda te presenteren.
Het nadeel is dan weer de afwezigheid van een sociale component waardoor je aankondiging mogelijk geen groot publiek bereikt. Meer nog, de platformen Songkick en Bandsintown zijn mogelijk ook niet zo bekend bij het grote publiek. Een toch wel populaire groep als Clouseau heeft (augustus 2017) slechts 6500 volgers op Songkick, 9000 op Bandsintown, maar meer dan 100.000 volgers/fans op Facebook. Anderzijds biedt Facebook wel een hele handige integratie aan van Bandsintown en Songkick. Daardoor kan je het sociale effect toch op een indirecte manier behalen.
Setlist.fm
Setlist is een heel ander beestje. Hier geen concertaankondigingen, maar eigenlijk specifieke setlists (welke nummers er gespeeld werden) van afgelopen concerten. Dat is al een heel pak nerdier, en het zijn dan ook gedreven mensen met verzamelwoede die hier actief zijn. Voor de band is er niet meteen een short term promotionele incentive om een concert op setlist te plaatsen. Als je veel speelt is het misschien niet slecht om je setlists te archiveren op deze tool. Al was het maar uit nostalgische redenen. Maar aankondigingen kan je hier niet doen: je concertdatum mag niet meer dan 2 dagen in de toekomst liggen.
Het heeft niet veel zin om uitgebreid voor- en nadelen op te sommen voor dit platform. Het levert (promotioneel gezien) niet meteen iets op, maar het kan ook geen kwaad.
Hoe beheer je zoiets?
Bij Kunstenpunt houden we voor zoveel mogelijk bands bij wat hun Facebook, Bandsintown, Songkick en setlist.fm is via Musicbrainz. Dat is overigens een mooi lijstje van zowat 7000 bands en muzikanten dat je gerust eens kan inkijken! Zit je er niet tussen, dan laat iets weten, of voeg zelf je info toe aan musicbrainz.
Maar als band, waar zet je nu je concertaankondiging? Een Facebook Evenement, een Songkick/Bandsintown concert, dat je dan deelt via een Facebook bericht, en ook nog eens tweet en instagramt? Of de Songkick/Bandsintown app voor Facebook? En daarna een nieuwsbrief versturen per mail naar de vreemde eenden — zoals ik — die niet op facebook zitten? Het onbevredigende antwoord zal, vrees ik, “all of the above” zijn. En dat is veel werk en tijd.
Ben je geïnteresseerd in de boeiende technologische uitdagingen die we bij Kunstenpunt aangaan? Volg me op twitter of mail me op tom@kunsten.be!