Anti-validistisch werken in de kunsten: kunstenaars en professionals in gesprek

Validisme duidt op de discriminatie, marginalisering en stigmatisering van mensen omwille van hun beperking of ziekte, wat onzichtbare drempels en diepgewortelde vooroordelen met zich meebrengt. Door anti-validistisch te werken kan je deze drempels zichtbaar maken en wegwerken.
 
In het Posthuis in Brussel bracht Kunstenpunt Saartje Cauwenbergh, Fanny Vandesande, Saïd Gharbi, Shervin/e Sheikh Rezaei en An-Josefien Falelavaki samen om met Leni Van Goidsenhoven te praten over hun ervaringen in het kunstenveld. Hoe navigeren ze zich binnen dat veld? Wat helpt hen daarbij? Wat maakt echt het verschil?

We proberen hier content te tonen van Vimeo.

Kunsten.be gebruikt minimale cookies. Om inhoud te zien die afkomstig is van een externe site, kan die site bijkomende cookies plaatsen. Door de inhoud te bekijken, aanvaard je deze externe cookies.
Lees meer over onze privacy policy.

Bekijk de video op Vimeo

Anti-validistisch werken in de kunsten – Deel 1: radicale acceptatie als spiegel voor anderen · Bekijk in de videozone

We proberen hier content te tonen van Vimeo.

Kunsten.be gebruikt minimale cookies. Om inhoud te zien die afkomstig is van een externe site, kan die site bijkomende cookies plaatsen. Door de inhoud te bekijken, aanvaard je deze externe cookies.
Lees meer over onze privacy policy.

Bekijk de video op Vimeo

Anti-validistisch werken in de kunsten – Deel 2: Tijd, rust en dialoog · Bekijk in de videozone

Aan het woord

  • Leni Van Goidsenhoven is universitair docent Critical Disability Studies aan de Universiteit van Amsterdam en gastprofessor Disability Studies aan de Universiteit van Gent.
  • Saartje Cauwenbergh is van opleiding kunst- en cultuurbemiddelaar. Gedurende 12 jaar was ze aan de slag als publiekswerker voor een grote instelling in de podiumkunsten, met een specifieke focus op toegankelijkheid. Gedurende deze jaren kon een ruime knowhow en expertise opgebouwd worden, onder andere door haar betrokkenheid bij het Europese ACT-project (Accessible Culture & Training) en de ontwikkeling van een nieuwe technische tool om theatervoorstellingen toegankelijk(er) te maken. Tegenwoordig is Saartje aan de slag als productieleider bij een strijkorkest en is ze één van de oprichters van Staging Access vzw waarmee ze zich actief inzet om de culturele sector toegankelijker te maken.
  • An-Josefien Falelavaki is schilder, schrijver, filmmaker, filosoof en activist.
  • Shervin/e Sheikh Rezaei is een kunstenaar met een multimediale praktijk waarin ze het contrast tussen de vloeibaarheid en invasiviteit van de natuur en mens, én de gecontroleerde en onpersoonlijke taal van technologie onderzoekt. Haar aantrekking tot het irrationele en emotionele bracht haar van de architectuur naar de autonome beeldende kunst.
  • Saïd Gharbi is een danser, acteur, leraar en maker gevestigd in Brussel. Saïd werd geboren in Tanger, Marokko, en verhuisde eind jaren ’60 met zijn familie naar België. Hij werd geleidelijk blind op 14-jarige leeftijd. Hij begon zijn danscarrière in 1993 bij Ultima Vez/Wim Vandekeybus met wie hij veel creaties maakte. Sindsdien heeft Saïd door heel Europa gereisd, gedanst en opgetreden in internationale producties. In 2001 richtte hij Les BGM op, een Brussels dansgezelschap en ontwikkelde hij zijn eigen lesmethodes waarin de niet-visuele ervaring een leidend thema werd voor onderzoek en ontwikkeling van potentieel.
  • Fanny Vandesande werkt nauw samen met Platform-k als artistiek medewerker, mentor, choreograaf en docent. In die samenwerking werkt ze momenteel als artistiek coach en performer voor A BIGGER THING bij Opera Ballet Vlaanderen onder leiding van Lisi Estaras. Ze maakt ook deel uit van het artistiek team van LEON.DANCE – Les Ateliers Leon onder leiding van Seppe Baeyens waar ze onderzoek doet naar participatie, toegankelijkheid en diversiteit. In 2021 nam ze de choreografie op zich van ‘Ship of fools’ van Sahar Rahimi (geproduceerd door Monster Truck, Platform-K & NTGent) dat internationaal toerde.

Transcriptie

Download de transcripties van de video’s via onderstaande linken.