Mill’s Beauty/Reality Salon 2024
In theorie is er geen verschil tussen Michelangelo, Louise Bourgeois, Martha Graham en Simone de Beauvoir: Zij vertrekken allen vanuit dat lege moment – het witte canvas – en dan kiezen ze wanneer het klaar is om het werk met de wijde wereld te delen. De tijd dat Michelangelo spendeerde voordat hij startte met de Pietà uit het marmer te kappen: dát is geruisloze tijd.
Tegenwoordig wordt kunst systematisch geassocieerd met handelswaar, als het kunstwerk moet voldoen aan de eisen van de productie en resultaten moet leveren die verkoopbaar zijn op de markt. Met MILL’s Beauty Salon wil Needcompany het moment van de geruisloze tijd markeren – wanneer de werelden van schoonheid en realiteit samenkomen en het artistieke proces voeden.
Met MILL’s Reality Salon wil Needcompany ingaan op de vraag of het tijdperk van de SCHOONHEID voorbij is en of REALITEIT nu het belangrijkste onderwerp van artistieke interesse is geworden. Blijkbaar is het zo dat het ware ontdekkingsmoment plaatsvindt wanneer het ene woord verward wordt met het andere. Needcompany hoopt dat de kunstenaars die appliceren voor het salon, niet voor een eenduidige richting kiezen, maar open blijven staan voor de clash van deze twee begrippen – in hun poëtische en formele zoektocht.
WAT IS MILL’S BEAUTY REALITY SALON?
MILL’S BEAUTY REALITY SALON werd ontstaan in 2020, uit het verlangen om de multidisciplinaire artistieke verkenning door te voeren die Needcompany meer dan 30 jaar geleden begon. We willen een plek creëren om erfgoed in beweging te houden en nieuwsgierig te maken naar nieuwe ontmoetingen met kunstenaars van verschillende generaties, ervaringen en visies. Als gesubsidieerde onafhankelijke theaterorganisatie in Vlaanderen voelen we een noodzaak om middelen te delen in de huidige crisis, om mogelijkheden te creëren voor mensen die de middelen niet hebben en om bewustzijn te creëren voor het gevoelige en het precaire karakter van degenen die de kunsten levend houden.
MILL’S BEAUTY REALITY SALON is onlosmakelijk verbonden aan MILL – Needcompany’s artistieke huis in het hart van Sint-Jans-Molenbeek – dat ontwikkeld is als plek waar denken, creëren, connecteren, repeteren, en uitwisselen centraal staan sinds maart 2017.
MILL’S BEAUTY REALITY SALON is noch een residentie noch een productiegericht programma. We zetten ons expliciet in om kunstenaars te ondersteunen in het tijdloos denken, dromen en creëren. We willen het artistieke proces ondersteunen door een omgeving en de nodige middelen te voorzien. Een beurs van 10 000 euro zal worden toegekend (of verdeeld) aan de geselecteerde persoon/personen. Dit bedrag is expliciet bedoeld om kunstenaars te ondersteunen door hen de kans te geven te kunnen denken/creëren in een tijdloze en niet-resultaatgebonden omgeving. Het kan, maar hoeft dus niet besteed te worden aan productiekosten. Elk voorstel wordt geanalyseerd op basis van de specifieke behoeften die de kunstenaar aangeeft.
WIE KAN APPLICEREN?
MILL’S BEAUTY REALITY SALON staat open voor kunstenaars van over de hele wereld, van alle nationaliteiten en leeftijden. We willen vooral kunstenaars ondersteunen die al een onafhankelijk oeuvre hebben ontwikkeld.
Dit jaar richten we ons tot alle kunstenaars die streven naar nieuwe radicale poëtica’s voor live kunst, door middel van performance, muzikale compositie, beweging, schrijven, (audio)visuele kunst – zowel individuen als collectieven.
Voor MILL’S BEAUTY REALITY SALON nodigen wij enkel kunstenaars uit die nooit eerder samengewerkt hebben met Needcompany. Wij moedigen expliciet kunstenaars aan die een link hebben met Brussel, het hart van transnationaal denken.