Financiële steun voor je artistieke praktijk
16 beurzen van 2.500 euro per kunstenaar + publicatie in de SOFAM Revue
De link naar de module voor deelname verschijnt op 20 december op sofam.be.
Wat?
We zijn enorm blij om deze derde beurzenoproep te lanceren. Deze keer zal de professionele jury 16 beurzen uitreiken. Als je geselecteerd word, krijg je financiële steun voor je artistieke praktijk. Je werk zal ook gepubliceerd worden in de SOFAM Revue en op de bijhorende website. Voor deze publicaties krijg je uiteraard ook auteursrechten van SOFAM.
Wie kan deelnemen?
De SOFAM beurzen zijn bestemd voor professionele beeldend kunstenaars in België, die lid zijn van SOFAM of die dat plannen te worden. De middelen voor deze beurzen worden jaarlijks toegewezen door SOFAMs leden. Ben je lid bij een andere beheersmaatschappij in België voor beeldend werk? Dan is deze oproep helaas niet voor jou. Lees de voorwaarden er goed op na om te weten of je wel of niet kan meedoen.
Deadline: 14.02.2024
Steun is belangrijk op elk moment
Je kan meedoen vanaf het moment dat je je kunststudies hebt afgerond en je artistieke praktijk aanvangt. Je bent ook welkom voor deelname als je al langer bezig bent en een meer gevestigde praktijk hebt. Als je na een pauze je praktijk weer hebt opgepakt, en je produceerde een reeks werken die je wenst te delen, ben je ook welkom om te kandideren.
De jury
Ook dit jaar werken we weer met een team van 6 experts op het gebied van beeldende kunst om de kunstenaars te selecteren.
We zijn verheugd de jury voor deze editie van 2024 bekend te kunnen maken:
- Regine Basha, onafhankelijke curator, mentor, adviseur
- Luc Derycke, grafisch ontwerper, uitgever Merbooks
- Leonard Pongo, visuele kunstenaar
- Mélanie Rainville, kunsthistorica, curator, onderzoekster bij ISELP
- Lisa Wilkens, visuele kunstenaar
- Eva Wittockx, directeur hedendaagse kunst, curator, M Leuven
We danken hen alvast voor hun inzet.
Een feest van praktijken, redactioneel evenwicht
We stellen in de SOFAM Revue een waaier van artistieke visies voor. Hiermee beogen we diverse kunstdisciplines (fotografie, beeldende kunst in al haar vormen, illustratie…) maar ook een verscheidenheid aan levenservaringen die het artistieke voorstel onderbouwen. We vragen de jury om verschillende beeldtalen te kiezen, rekeninghoudend met de balans van het geheel. Omwille van de redactie van de Revue wordt er ook sterk uitgekeken naar de kracht van de ingezonden beelden.
“Try again. Fail again. Fail better.”*
Elk jaar krijgen steengoede kunstenaars geen beurs. Dit heeft met verschillende factoren te maken. Eerst en vooral zijn er de aantallen: voor elke beurs zijn er een veelvoud aan kandidaten. Elke jury heeft andere inzichten en voorkeuren. De helderheid van het dossier speelt een rol. Er is ook de redactionele boog. Sommige kunstenaars worden toch opgemerkt, en krijgen later kansen. Door deel te nemen timmer je aan je weg. Wij erkennen en respecteren deze inzet. Veel succes.
* Samuel Beckett, Worstward Ho!, Grove Press Inc., 1983